Program szkolenia ETYKIETA W BIZNESIE – BIZNESOWY SAVOIR-VIVRE
(stroje biznesowe, etykieta stołu, etykieta spotkań)
Cel szkolenia:
- Zapoznanie uczestników z normami określającymi zachowania społeczne w sytuacjach osobistych i służbowych …więcej
- Przypomnienie uczestnikom sposobów witania się oraz pierwszeństwa …więcej
- Uczestnicy poznają dystanse personalne …więcej
- Przećwiczenie w sytuacji służbowej ustalania pierwszeństwa
- Korzystanie z wizytówek w sytuacjach służbowych i prywatnych
- Przypomnienie sposobów serwowania posiłków i napojów oraz organizacji służbowych przyjęć uroczystych i roboczych
- Przypomnienie i przećwiczenie sytuacji związanych z serwowaniem potraw i napojów
- Utwierdzenie przekonania, iż w nawet w trudnych sytuacjach służbowych można znaleźć dobre rozwiązanie zgodne z etykietą.
Korzyści ze szkolenia
Dla organizacji:
- Pracownicy będą pewniejsi siebie w sytuacjach służbowych reprezentując instytucję
- Instytucja będzie postrzegana, jako organizacja mająca pracowników na wyróżniającym się poziomie, jeżeli chodzi o zachowania zgodne z wymogami etykiety
Dla uczestników:
- Zwrócą uwagę na swój styl prezentowania się w sytuacjach służbowych
- Nabiorą wprawy i pewności siebie w sytuacjach wymagających znajomości etykiety opartej o zasady protokołu dyplomatycznego
- Wzmocnią swoją pewność siebie w różnorodnych sytuacjach
O szkoleniu
Termin szkolenia otwartego: …zapytaj kiedy jest zaplanowane szkolenie otwarte
Miejsce: Kraków, Warszawa
Szkolenie zamknięte: …zapytaj o szkolenie w formie zamkniętej
Miejsce: dowolne
Program szkolenia
II dni / 16h
Przykłady modułów szkolenia do wybrania przez Klienta.
MODUŁ 1: Normy postępowania
- Normy regulujące nasze postępowanie, ich miejsce w etykiecie
- Pierwsze wrażenie, a budowanie własnego wizerunku i wizerunku organizacji – urzędu
- Zachowanie czy wygląd – co bardziej ważne w sytuacjach służbowych?
MODUŁ 2: Komunikacja niewerbalna w etykiecie
- Rola komunikacji niewerbalnej w sytuacjach międzykulturowych w UE
- Wyznaczniki komunikacji i ich znaczenie dla różnych kultur (postrzeganie czasu, kolektywizm a indywidualizm, sposoby podejmowania decyzji)
- Sposoby powitań i pożegnań w organizacji i poza nią
MODUŁ 3: Kody strojów, budowanie wizerunku kompetentnego reprezentanta urzędu
- Charakterystyka ubiorów wg protokołu dyplomatycznego i przyrównanie ich do praktyki biznesowej (casual, bizness casual, bizness dress) – które bardziej użyteczne?
- Dodatki jako ważny element kompozycji wizerunku (np. okulary, pióra, teczka)
- Sytuacja wymagające korzystania ze strojów uroczystych i formalnych
MODUŁ 4: Zasada pierwszeństwa i wymiana wizytówek
- Przedstawianie osób wg starszeństwa, płci czy stanowiska?
- Procedencja w Polsce i krajach UE
- Zasada pierwszeństwa przy stole, w samochodzie, w biurze, podczas rozmów
- Sposoby rozsadzania gości wg zasady procedencji – ćwiczenia
- Praktyka w posługiwaniu się wizytówkami
MODUŁ 5: Tytułowanie gości (biznesowe i zwyczajowe)
- Tytuły honorowe naukowe i służbowe w sytuacjach codziennych i uroczystych
- Powitania formalne i nieformalne
- Zasady tytułowania w różnych sytuacjach służbowych
MODUŁ 6: Etykieta korespondencji oraz formy zaproszeń
- Zwroty grzecznościowe używanie w korespondencji
- Zaproszenia oficjalne i nieoficjalne – sposoby redagowania i przesyłania
- R.S.V.P., P.M. oraz inne międzynarodowe oznaczenia z zaproszeń
MODUŁ 7: Etykieta stołu
- Rodzaje poczęstunków wg protokołu dyplomatycznego
- Organizacja poczęstunków (dobór miejsca, rodzaj serwisu, menu, diety, inne)
- Sposoby serwowania oraz znaczenie kolejności potraw wg zwyczajów międzynarodowych
- Rodzaje napojów – ich charakterystyka i użyteczność w sytuacjach oficjalnych oraz nieoficjalnych
MODUŁ 8: Etykieta wina, kawy i herbaty. Rodzaje przyjęć
- Serwowanie napojów alkoholowych (wina, wina musujące, winiaki, wódki, whisky,)
- Kawa i herbata jako element wykorzystywany w budowaniu dobrych relacji
- Zasady organizacji oficjalnych i nieoficjalnych bankietów, przyjęć, obiadów
MODUŁ 9: Zasady organizacji wizyt delegacji
- Przygotowanie wizyty: oficjalna, nieoficjalna, służbowa
- Elementy i czynniki międzykulturowe brane pod uwagę przy organizacji wizyty
- Program oficjalny i program roboczy – sposoby rozpisywania
- Rozmowy formalne i nieformalne – o co warto zadbać, organizacja, sposoby rozsadzania
- Sposoby podpisywania umów – zasady w oparciu o zalecenia protokołu dyplomatycznego
Trener prowadzący szkolenia
Wojciech F. Szymczak – absolwent Instytutu Nauk Politycznych Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW. W latach 1990 – 1993 zdobył doświadczenie w Biurze Prasowym Rządu Urzędu Rady Ministrów pracując przez trzy lata dla pięciu rządów (od rządu T. Mazowieckiego do rządu H, Suchockiej włącznie). Następnie (1992 – 1998) działalność kupiecka. Od ponad 10 lat trener i konsultant zarządzania.
Prowadzi zajęcia dla agencji rządowych, urzędów administracji centralnej, firm biznesowych, Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, organizacji pozarządowych oraz dla organizacji polonijnych z Australii, Danii, Francji, Kanady, Litwy, Niemiec, Szwecji, Ukrainy, USA, Wielkiej Brytanii. Prowadzi zajęcia w programie dla Policji Dolnego Śląska z zarządzania sytuacją kryzysową (program UE Wrocław).
Posiada Międzynarodowy Certyfikat Trenera Zarządzania oparty na bazie standardów The Chartered Institute of Personnel and Development oraz Certyfikat Doradcy i Asesora w międzynarodowym procesie rozwoju trenerów. Inne certyfikaty: ACTION LEARNING SET Advisor oraz International Coach ICC.
Członek Stowarzyszenia Konsultantów i Trenerów Zarządzania oraz członek International Coaching Community.
W swoich programach szkoleniowych umieszcza moduły z etykiety dot. zachowań biznesowych, negocjacji, skutecznej komunikacji i pracy zespołowej z uwzględnieniem różnic kulturowych. Autor artykułów z dziedziny savoir-vivre, udział jako ekspert w 3-odcinkowym cyklu audycji dot. etykiety w biznesie (stroje biznesowe, etykieta stołu, etykieta spotkań) w telewizji Polonia 1 w 2001 roku, indywidualny doradca menedżerów z dziedziny kreowania wizerunku i etykiety. Był ekspertem radiowej agencji reklamowej z dziadziny etykiety projektując kampanię reklamową opartą o znajomość savoir-vivre. Komentował zasady etykiety m. in. w TVN i dla stacji Canal plus. Prowadzi specjalne pokazy z parzenia i podawania kawy, herbaty oraz zasad degustacji win.
Absolwent między innymi Incident Counterterrorism Training – Group Management Seminar organizowany przez rząd Stanów Zjednoczonych i rząd RP oraz Intensywny kurs komunikacji interaktywnej organizowany przez CID-CNV Włoski Instytut Psychologii Komunikacyjnej – APS 1-3
Tematy szkoleń: „Etykieta dyplomatyczna”
„Etykieta na usługach urzędu – czyli obsługa oficjalnych i roboczych wizyt delegacji z UE”