SZKOLENIE TRAIN THE TRAINERS
Metoda szkoleniowa
Nasza metoda pracy szkoleniowej to nauka przez doświadczenie, która opiera się na cyklu uczenia się ludzi dorosłych Davida Kolba.
W proponowanym dla Państwa procesie rozwoju trenerów moduły szkoleniowe prowadzić będziemy metodą warsztatową, na którą składają się:
– ćwiczenia autoprezentacji;
– samodzielne prowadzenie przed grupą i trenerami wybranych elementów szkoleń;
– udzielanie i otrzymywanie informacji zwrotnej na bazie ćwiczeń;
– autorefleksja i planowanie własnego rozwoju;
– case study;
– wymiana doświadczeń;
– dyskusja;
– ćwiczenia w parach;
– zadania do samodzielnego opracowania;
– prezentacja elementów teorii adekwatnie do potrzeb uczestników i wniosków uczestników z ćwiczeń (tak aplikowana teoria jest adekwatna do procesu uczenia się);
– Indywidualny Plan Rozwoju – uczestnicy będą tworzyć plan swojego rozwoju jako trenera. Plan tworzony będzie w oparciu o: informację zwrotną jaką otrzymają, o wiedzę i doświadczenia jakie będą zyskiwać.
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIE TRAIN THE TRAINERS
I CZĘŚĆ
1. Poznawanie siebie i swoich możliwości funkcjonowania w relacjach jako kluczowy fundament warsztatu trenera:
- autodiagnoza własnych możliwości i ograniczeń w relacji z grupą.
- określenie własnego potencjału – moje mocne i słabe strony, co chcę rozwijać.
- umiejętności „prezentera” – w rozumieniu bycia w centrum uwagi – elementy autoprezentacji (świadomość i integracja emocji związanych z byciem w roli trenera, prezentera):
– od czego zależy czy nasz wpływ na innych jest skuteczny czy nie? Co to znaczy „wykorzystać w pełni swój potencjał?”
– w czym jestem dobry? W oparciu o co buduję swoją siłę trenera?
– jakie przekonania na własny temat pozwalają mi być skutecznym trenerem?
– czego brakuje w moim stylu?
– o co chcę uzupełnić swój repertuar zachowań w kontaktach z ludźmi? Co pozwoli mi pełniej wyrażać moją siłę?
– po czym poznaję, że w pełni wyrażam siebie i skutecznie wywieram wpływ?
– jak kontynuować pracę nad swoją wewnętrzną siłą i wpływem?
- Otwartość na innych, empatia jako podstawowa z kompetencji trenerskich.
- Autodiagnoza funkcjonowania w relacjach międzyludzkich.
- Wykorzystywanie naturalnych predyspozycji osobowościowych w pracy z ludźmi.
- Cechy osobowościowe trenera oraz umiejętności trenerskie (podstawowe umiejętności w efektywnej pracy trenerskiej: nawiązanie kontaktu i zawarcie kontraktu.):
– dawanie wsparcia psychologicznego
– otwartość
– akceptacja
– świadomość własnych emocji i ich konstruktywne wyrażanie
– konstruktywna konfrontacja
– empatia
– słuchanie
– parafrazowanie i klasyfikowanie
– wspieranie i modelowanie
– podsumowywanie, porządkowanie
– niedopuszczanie do pewnych zachowań
– ocena pracy grupy
– kończenie zajęć
2. Warsztat trenera.
- Cykl uczenia się Davida Colba, etapy procesu uczenia się, style uczenia się.
- Metody pracy trenerskiej: wykład, prezentacja, dyskusja, zadanie, zabawa/gra, analiza przypadku (case-study), praca w podgrupach, praca bez struktury.
- Aktywne metody pracy z grupami:
– metody w fazie początkowej budowania relacji zaufania między uczestnikami (tzw. ice-breakery)
– metody podnoszące energię w trakcie szkolenia (tzw. energizery)
– metody aktywizujące twórcze myślenie (wybrane techniki twórczego myślenia do wykorzystywania w sytuacji aktywności grupowej)
– niestandardowe metody przełamania impasu w grupie (rysunek, żywa rzeźba, „mądrzy bogowie”)
– metody aktywizacji pojedynczych uczestników
– dobór metod do poziomu otwartości uczestników
– specyfika aktywnych metod pracy z grupami; czym różnią się od innych metod wykorzystywanych w pracy trenera; ich zalety i ograniczenia;
– kluczowe kompetencje oraz cechy postawy trenera wymagane w przypadku stosowania metod aktywnych pracy z uczestnikami
3. Ćwiczenie wyznaczania celu szkolenia i pisania scenariusza modułu szkoleniowego w oparciu o cykl Kolba.
- Analiza i diagnoza potrzeb szkoleniowych:
– sposoby uzyskiwania informacji dotyczących potrzeb szkoleniowych na poziomie jednostkowym: wywiad bezpośredni, analiza luk kompetencyjnych na poziomie jednostkowym, ocena zwrotna 360 stopni ze szczególnym uwzględnieniem reakcji emocjonalnych na wynik oceny.
– sposoby uzyskiwania informacji dotyczących potrzeb szkoleniowych na poziomie organizacyjnym: metoda grup fokusowych, badania ankietowe, obserwacja uczestnicząca, studium przypadku.
- Przygotowanie programu, konstruowanie scenariusza:
– odpowiedź na podstawowe pytania dotyczące szkolenia – podstawa doprecyzowania celu szkolenia i metody pracy.
– przygotowanie poszczególnych modułów (logiczny układ, przemyślana struktura; proporcje między teorią a praktyką; uwzględnienie zdarzeń nieoczekiwanych).
– przygotowanie pomocy i sali szkoleniowej.
II CZEŚĆ
1.Zagadnienia poruszane podczas omówień (sesji informacji zwrotnych):
– kontrolowanie czasu (świadomość siebie i pracy, doświadczenie)
– umiejętności konfrontowania (co cię powstrzymuje? co cię blokuje? jak to robisz teraz? jak sobie z tym radzisz?)
– adekwatne reagowanie (zgodnie z tym co się dzieje w grupie)
– ćwiczenia parafrazowania, podążania za kimś, ćwiczenie języka obserwacji i udzielania informacji zwrotnej.
– schemat energetyczny grupy vs. odpowiedzialność za to (?) – jak układać program, żeby energia była stale wysoka/ dominujący styl osobisty prowadzącego
– konflikt w grupie – jak sobie z tym radzić
– stres/lęk/obawa przed oceną – odcinanie się od emocji vs. kontakt z tym co czuję
– trudni uczestnicy – techniki aktywizujące, motywujące grupę.
2.Etapy procesu grupowego – rozpoznawanie i rola trenera:
– co to jest proces grupowy?
– omówienie etapów procesu grupowego z wyszczególnieniem dominujących potrzeb uczestników.
– omówienie roli trenera, na każdym z etapów.
3.Ćwiczenie prowadzenia modułów szkoleniowych:
– świadome wchodzenie w relacje z grupą, jednostkami, przekraczanie trudności w tym obszarze.
– empatia i autentyczne relacje z ludźmi jako podstawa funkcjonowania w grupie i prowadzenia grupy.
– poszerzenie świadomości własnych przeżyć i zachowań.
– rozpoznanie własnych możliwości i ograniczeń (kontrolowanie, tłumienie emocji, dysfunkcyjne wzorce zależności emocjonalnych).
4.Grupa jako środowisko pracy trenera:
– umiejętności niezbędne dla efektywnego funkcjonowania w roli trenera: umiejętność obserwowania i stymulowania procesu grupowego;
– świadomość i umiejętne wykorzystanie czynników podnoszących efektywność pracy grupy.
– intuicja i jej znaczenie w pracy z grupą.
– różnicowanie uczuć i stanów, rozpoznawanie przyczyn ich występowania i sposobów manifestowania się w grupie.
5.Trudne sytuacje szkoleniowe:
– wpływ emocji na funkcjonowanie człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem podejmowania decyzji, dokonywania wyborów oraz radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.
– obserwowanie i wykorzystywanie energii i informacji płynących z trudnych emocji dla grupy i jej poszczególnych członków.
– modele interwencji, ich cele oraz specyfika, stosowanie w zależności od typu osobowościowego uczestnika.
Diagnoza i przepracowywanie sytuacji grupowych, w których czujemy silne emocje, dyskomfort, lęk lub złość. Uświadomienie sobie takich sytuacji i wypracowanie własnych sposobów na radzenie sobie z nimi jest jednym z bazowych potencjałów trenera.
6.Ewaluacja szkoleń:
– ewaluacja szkolenia jako proces.
– najważniejsze modele oceny efektywności szkoleń: czteropoziomowy model oceny efektywności szkoleń Donalda Kirkpatricka, ankieta, dzienniczek rozwoju osobistego, eksperyment.
– czynniki wpływające na ewaluację szkoleń: rola analizy potrzeb szkoleniowych.
– poznanie technik ewaluacyjnych (modele i poziomy ewaluacji, konstruowanie arkuszy ewaluacyjnych, raporty ewaluacyjne).
7.Etyka w pracy trenera.