SZKOLENIE KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Wstęp do szkolenia komunikacja interpersonalna
Skuteczna komunikacja zachodzi między dwiema osobami wtedy, gdy odbiorca rozumie sytuację tak, jak zamierzył nadawca, czyli rozumie intencję nadawcy. W pracy – podobnie jak w życiu prywatnym – potrzebujemy komunikować się jasno, chcemy by nas słuchano i aby nie kończyło się tylko na mówieniu, ale na konkretnych efektach.
Profil uczestnika szkolenia komunikacja interpersonalna
- Dla tych, którzy pragną rozwijać własne kompetencje interpersonalne oraz umiejętności wywierania wpływu na innych.
- Dla osób, które na co dzień kierują zespołami.
- Dla całych zespołów, poszukujących sposobu lepszej komunikacji i współpracy.
- Dla tych, którzy sami przygotowują się do prowadzenia grup, czyli potencjalnych trenerów lub liderów.
Szkolenie realizujemy także w wersji anglojęzycznej
Cel szkolenia komunikacja interpersonalna:
Na naszych szkoleniach uczymy, jak wyrażać siebie, swoje zdanie i stanowisko bez agresji. Dzięki temu prawdopodobieństwo, że w odpowiedzi druga strona postawi opór, będzie minimalne. Uczymy przyjmować krytykę lub wrogość bez obrażania się na innych oraz bez utraty szacunku dla samego siebie.
Podczas szkolenia z komunikacji interpersonalnej pracujemy nad tym jak przekazywać informację zwrotną, która buduje porozumienie, angażuje i nie wywołuje poczucia winy u odbiorcy. Uczymy tworzyć komunikaty, które angażują i dają poczucie wspólnego celu. Trenujemy przekazywanie informacji zwrotnej w taki sposób, by każda strona czuła, że jest wzięta pod uwagę.
Szkolenie komunikacja interpersonalna wyjaśnia mechanizm powstawania nieporozumień w relacjach, wyjaśnia naturę konfliktu oraz przedstawia różne strategie zachowań w sytuacji konfliktu. Docierając do źródła konfliktu pogłębiamy kontakt ze sobą i stwarzamy szansę na budowanie satysfakcjonujących relacji z innymi.
Poznanie nowych narzędzi umożliwia skuteczne budowanie porozumienia i rozwój relacji z innymi, daje możliwości do rozwiązywania trudnych sytuacji w dialogu. Wyposaża w umiejętność radzenia sobie w sytuacji konfliktu i konfrontacji.
Na szkoleniu komunikacja interpersonalna trenujemy umiejętności, dzięki którym można łatwiej osiągać swoje cele – dokładniej prosić o to, czego potrzebujemy, a w efekcie dostawać to, na czym nam zależy. Zainteresowanie drugą osobą otwiera ją, zaprasza do dialogu opartego na zaufaniu, a to zwiększa prawdopodobieństwo pozytywnego rozwiązania każdego problemu.
Udział w takim szkoleniu zobowiązuje nie tylko do zespołowej pracy, ale również do indywidualnego zaangażowania, zgodnie z zasadą, że „zmiany należy zacząć od siebie”.
Zadania, scenki, symulacje angażują uczestników nie tylko poznawczo, ale również emocjonalnie i fizycznie. Są okazją do autorefleksji na różne tematy: jakie sygnały wysyłam swoim współpracownikom? Jakie działania mogę podjąć, żeby zwiększyć liczbę osób zaangażowanych wokół siebie? Jakie powody trudności w relacjach przypisuję współpracownikom, zamiast swojemu stylowi komunikowania się?
Ewaluacja szkolenia:
Dodatkowo po zakończonym szkoleniu istnieje możliwość tzw. „follow up” czyli monitorowania zmian w środowisku pracy.
Korzyści ze szkolenia:
Wiedza: Pozwalająca na prowadzenie skutecznej komunikacji – uczestnicy poznają podstawy metody Marshalla Rosenberga „Nonviolent Communication”, regułę Otwartej Dłoni – czyli 5 narzędzi zmieniających relację i pozwalających na empatyczną i skuteczną komunikację z drugą osobą.
Umiejętności: Uczestnicy potrafią świadomie wybierać sposób reagowania na usłyszane słowa krytyki, formułować komunikaty w postaci spostrzeżeń, a nie ocen, rozpoznawać uczucia i odkrywać własne potrzeby, formułować i wypowiadać prośby, jasno precyzować swoje oczekiwania, odmawiać, słuchać ze zrozumieniem drugiej osoby, traktować konflikt jako okazję do nawiązania kontaktu.
Zmiana postawy: Szkolenie komunikacja interpersonalna uwrażliwia na uczucia i potrzeby będące podstawą komunikatów i działań formułowanych przez drugą stronę. Otwiera na prowadzenie dialogu i szukanie rozwiązań. Wartością dodaną dla uczestników szkolenia jest uwrażliwienie na kształtowanie empatycznej postawy w stosunku do siebie i drugiego człowieka.
Szkolenie komunikacja interpersonalna może mieć formę 1-2 dniowego warsztatu lub zostać połączone w dłuższy proces rozwojowy, podczas którego uczestnicy przejdą przez cały „Program 7 Kroków”:
1. Asertywność; 2. Jak radzić sobie z konfliktem; 3. Komunikacja w zespole; 4. Informacja zwrotna – narzędzie rozwojowe i menadżerskie; 5. Mediacje i negocjacje w zespole; 6. Prowadzenie spotkań; 7. Sztuka prezentacji.
Efekty szkolenia komunikacja interpersonalna
- Poszerzenie świadomości o własnej postawie, decydującej o stylu komunikacji i kształcie relacji z innymi.
- Poznanie w tym kontekście własnych mocnych i słabych stron – korzystanie z tego potencjału, budowanie klimatu otwartości w relacji lider – członkowie zespołu.
- Poszerzenie świadomości własnych emocji, związanych z nimi potrzeb i ich wpływu na działania.
- Nabycie umiejętności dawania informacji zwrotnej – jako narzędzia do budowania otwartych relacji w zespole i zaangażowania pracowników.
- Rozwój postawy nakierowanej na współpracę i szukanie rozwiązań.
- Spotkanie to będzie doskonałą okazją do poznania narzędzi Nonviolent Communication, które pomogą nam zobaczyć konflikt jako okazję do nawiązania kontaktu, do wyrażenia własnego zdania i własnych potrzeb. Będziemy ćwiczyć umiejętność obserwowania zdarzeń bez ocen, rozpoznawania i wyrażania własnych uczuć, rozróżniania potrzeb od strategii. Nauczymy się prosić o to, czego potrzebujemy, empatycznie odmawiać i z otwartością reagować na „nie” wyrażone przez innych.