Program szkolenia PISANIE I REDAGOWANIE TEKSTÓW DLA MEDIÓW I NA POTRZEBY WŁASNE
Cele szkolenia:
- Podniesienie umiejętności pisania atrakcyjnych tekstów przeznaczonych dla mediów oraz do wykorzystania we własnych publikacjach
- Ćwiczenie praktycznych umiejętności związanych z pisaniem lub redagowaniem tekstów
- Uporządkowanie zasad redagowania oraz przypomnienie zasad poprawności językowej
- Omówienie najczęściej popełnianych błędów
- Zwrócenie uwagi na różnice wynikające z przeznaczenia tekstu – np. notatki służbowej, raportu, tekstu na stronę internetową, tekstu do biuletynu wewnętrznego itd.
- Zapoznanie uczestników z technikami pozwalającymi podnieść atrakcyjność przygotowywanych tekstów
Charakter zajęć:
- Maksymalnie praktyczny wymiar szkolenia – warsztatowa forma, angażowanie uczestników, realna praca z tekstami itd.
- W trakcie ćwiczeń korzystamy z sytuacji realnych, dopasowanych do specyfiki miejsca pracy uczestników
O szkoleniu
Termin szkolenia otwartego: …zapytaj kiedy jest zaplanowane szkolenie otwarte
Miejsce: Kraków, Warszawa
Szkolenie zamknięte: …zapytaj o szkolenie w formie zamkniętej
Program szkolenia Pisanie tekstów dla mediów
I dzień / 8h
1. WSTĘP
- Informacje organizacyjne
- Określanie oczekiwań i celów uczestników
2. KLAROWNOŚĆ – RZECZOWOŚĆ I PRECYZJA
- Podstawowy wymóg – zrozumiałość tekstu
- Ćwiczenie: przekazywanie precyzyjnych informacji
- Co pomaga a co przeszkadza w klarowności?
- Ćwiczenie: tworzenie konspektu tekstu
prezentacja, zadanie indywidualne, dyskusja moderowana, zadanie w grupach
3. DOSTOSOWANIE DO POTRZEB
- W jakich sytuacjach piszemy teksty
- Ćwiczenie: Przeredagowanie i zmiana tego samego tekstu w zależności od przeznaczenia
- Test: Czym się różnią?
dyskusja moderowana, zadanie w grupach, case study, zadanie indywidualne
4. POPRAWNOŚĆ JĘZYKOWA
- Dlaczego warto pisać poprawnie?
- Najczęściej łamane normy językowe i najpopularniejsze błędy
- Ćwiczenie: Poprawianie tekstu
dyskusja moderowana, prezentacja, zadanie indywidualne
5. PISANIE DLA MEDIÓW
- Czego potrzebują i oczekują dziennikarze?
- Ćwiczenie: Jakie teksty trafiają do mediów?
- Co sprawia, że tekst jest atrakcyjny
- Jak można podnieść atrakcyjność tekstu
- Ćwiczenie: Tworzenie atrakcyjnego początku tekstu
dyskusja moderowana, analiza dzisiejszej gazety i wnioski, dyskusja moderowana, analiza case study , ćwiczenie w grupach
6. ATRAKCYJNOŚĆ
- Cytat i sound bite
- Zabiegi stylistyczne: Parafraza, antonimia, metafora, anafora
- Ćwiczenie: Podnoszenie atrakcyjności tekstu
przedstawienie narzędzia, ćwiczenie indywidualne
7. PODSUMOWANIE
- Podsumowanie warsztatów
- Wnioski i konkluzje dotyczące praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy
- Dyskusja nad sposobami dalszych ćwiczeń i szlifowania umiejętności
dyskusja
Trener prowadzący szkolenie:
Sebastian Łuczak-doświadczony konsultant i doradca, trener, wykładowca. Fascynat wszystkiego, co związane jest z komunikacją marketingową. Ponad 15 lat praktyki i różnorodnych doświadczeń w wielu obszarach PR wykorzystuje jako konsultant, doradca, wykładowca i trener.
Kieruje własną agencją ŁUCZAK PR. Wcześniej był prezesem agencji Eskadra Publica, przez kilka lat rzecznikiem prasowym Banku Pekao SA (oraz szefem zespołu odpowiedzialnego za serwis www), liderem projektu w Biurze PR banku i ekspertem w Departamencie Marketingu Korporacyjnego, a także rzecznikiem Pomorskiego Banku Kredytowego. Ma za sobą również ponad 5 lat pracy dziennikarskiej (m.in. Kurier Szczeciński, Wprost, Sztandar Młodych, Morze i Ziemia, WWW, Obserwator Codzienny). Wykłada na kilku wyższych uczelniach: m.in. Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Uniwersytecie Warszawskim, Politechnice Gdańskiej i Wyższej Szkole Europejskiej w Krakowie.
Był Prezesem zarządu POLSKIEGO STOWARZYSZENIA PUBLIC RELATIONS. Zakładał i jest członkiem Rady Programowej portalu InternetPR.pl. Zasiadał w pierwszym składzie Rady Etyki Public Relations. Został wybrany Osobowością Polskiego PUBLIC RELATIONS (tytuł przyznany przez Home&Market w wyniku ankiety przeprowadzonej wśród specjalistów PR z korporacji i agencji public relations).